Ilmainen toimitus yli 29€
Kysy chatista apua!
Nopeat toimitukset
Miksi kannattaisi lisätä inkivääri ruokavalioosi?

Hyvä tietää... Inkivääri

Miksi kannattaisi lisätä inkivääri ruokavalioosi?

Terveysihmiset rakastavat inkivääriä. 

Opi nyt lisää tästä trendikkäästä ja terveellisestä maustekasvista ja siitä, kuinka voit helposti piristää inkiväärillä päivittäistä ruokavaliotasi.

Inkiväärin ravintosisältö

Inkivääri sisältää paljon ainesosia, joilla on tieteellisesti todistettuja terveysvaikutuksia. Useiden vitamiinien ja kivennäisaineiden lisäksi se sisältää anti-inflammatorisia eli tulehdusta vähentäviä aineita sekä antioksidantteja, kuten gingerolia, shogaolia ja kurkumiinia.








Inkiväärin terveysvaikutukset

Inkivääriä on perinteisesti käytetty Aasiassa lääkekasvina ruuansulatusongelmiin ja pahoinvointiin, erityisesti liittyen matkapahoinvointiin ja merisairauteen. Näyttää myös siltä, että inkiväärillä on kipua lievittäviä ominaisuuksia. Georgian yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa todettiin, että inkiväärin käyttäminen päivittäin vähensi harjoittelun aiheuttamaa lihaskipua 25 prosentilla. Islamilaisessa Azadin yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa osoitettiin puolestaan, että inkivääri auttoi kuukautiskipujen lievityksessä. Inkiväärin anti-inflammatoriset eli tulehdusta vähentävät ominaisuudet voivat edistää terveyttä monin tavoin. Amerikkalaisten tutkimusten mukaan inkiväärillä voidaan vähentää paksusuolen tulehdusta. Kliinisissä tutkimuksissa on myös saatu lupaavia tuloksia inkiväärin tehosta nivelkipuihin liittyvien tulehdustilojen lievittämisessä.

Inkiväärillä flunssaa vastaan?

Inkiväärin syöminen on tuttu keino taistelussa vilustumista ja kurkkukipua vastaan. Vaikka tiedämme jo, että inkivääri on tehokas tulehduksen lievittäjä ja että se toimii myös antioksidanttina, inkiväärin tehoa flunssan ehkäisijänä ei ole vielä voitu tieteellisesti todistaa. Kannattaa kuitenkin kokeilla muutaman inkiväärisiivun liottamista kuumassa vedessä noin kymmenen minuutin ajan. Inkiväärihaudukkeen juominen tekee hyvää kurkulle. Inkivääriteen juominen on myös hyvä keino pitää itsensä lämpimänä, sillä inkiväärissä on ainesosia, jotka lisäävät hikoilua ja lämmittävät elimistöä. Kannattaa siis nautiskella inkivääriteetä flunssakauden lähestyessä ja lämmittää inkiväärin avulla viluista kehoa.

Inkiväärin alkuperä

Inkiväärillä on pitkä historia. Sitä on käytetty ruokien maustamiseen Aasiassa tuhansien vuosien ajan. Inkivääri on näppärä keino tuoda ruokaan lisää makua ilman, että ruokaan tarvitsisi lisätä suolaa. Inkivääri kasvaa noin 1,5 metrin korkuiseksi ja se kuuluu samaan kasviperheeseen kurkuman, galangalin ja kardemumman kanssa. Alun perin inkivääri kasvoi villinä Etelä-Kiinassa ja sittemmin se on levinnyt maailman muihin kolkkiin. Sitä kasvatetaan paljon Intiassa, Indonesiassa ja Australiassa.

Vinkki! Voit kasvattaa inkivääriä itsekin ruukkukasvina. Osta tuoretta inkivääriä -  mieluiten sellaista, jossa on pieniä vihertäviä pilkkuja. Istuta inkivääri multaan aivan pinnalle niin, että se on puoliksi näkyvillä. Aseta ruukku lämpimään paikkaan ja pidä istutus kosteana.

Tuoreena vai jauhettuna?

Jauhettua inkivääriä myydään mausteena. Tuore inkivääri täytyy kuoria ja raastaa ennen käyttöä. Useimmissa resepteissä 2-3 maustemitallista jauhettua inkivääriä voidaan korvata ruokalusikallisella tuoretta inkivääriraastetta, mutta kannattaa etsiä sopiva määrä maistelemalla.

Vinkki! Inkiväärin kuorimiseen ei aina tarvita kuorimaveistä, vaan kuoren voi raaputtaa pois vaikkapa lusikan avulla.





Näin säilytät inkivääriä

Kun ostat tuoretta inkivääriä, valitse juuri, jossa on sileä kuori ja vahva tuoksu. Säilytä inkivääriä kannellisessa astiassa tai ilmatiiviissä pussissa jääkaapissa, sillä muuten se kuivuu nopeasti. Inkiväärin voi myös pakastaa. Se säilyy pakastimessa noin kuusi kuukautta.

Lisää inkivääriä arkeen! 

Näillä vinkeillä saat helposti lisättyä inkivääriä ruokavalioosi:

▪ Raasta palanen inkivääriä smoothiesi joukkoon tai mehusta sitä tuoremehuasi piristämään.

▪ Tee itse inkivääriteetä kaatamalla kuumaa vettä raastetun tai pieniksi paloiksi paloitellun inkiväärin päälle. Lisää sitruunaa ja makeuta haluamallasi makeutusaineella.

▪ Raasta hieman inkivääriä hedelmäsalaattia maustamaan.

▪ Raasta tuoretta inkivääriä salaatinkastikkeen joukkoon tai käytä jauhettua inkivääriä salaatinkastikkeen lisämausteena.

▪ Raasta inkivääriä hillon tai marmeladin joukkoon.

▪ Kala ja inkivääri sopivat hyvin yhteen. Käytä kuivattua inkivääriä kalaruokien mausteena. 

▪ Erinomainen valinta maustamaan lämmittävää kanakookoskeittoa ja muita kanaruokia.

▪ Inkivääri sopii mausteeksi kaikenlaisiin wokkiaterioihin. Voit käyttää tuoretta tai kuivattua inkivääriä.

▪ Inkivääriä voi nauttia myös shottina sekä inkiväärimakeisissa.


Huom! Suomessa inkiväärin käyttöä ei suositella raskaana oleville!


Teksti: Terese Alvån