Ilmainen toimitus yli 29€
Liity Clubiin, saa bonusta!
Nopeat toimitukset

D-vitamiinit

D-vitamiini on rasvaliukoinen, elimistön hyvinvoinnin kannalta tärkeä vitamiini, jolla on vaikutusta muun muassa luuston terveyteen sekä kehon vastustuskyvyn ylläpitoon. D-vitamiini edistää myös normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä, hampaiden pysymistä kunnossa sekä auttaa ylläpitämään veren normaalia kalsiumpitoisuutta ja osallistuu solunjakautumisprosessiin. Yleisin D-vitamiinin muoto on D3-vitamiini eli kolekalsiferoli. D-vitamiinia syntyy ihossa auringonvalon ultraviolettisäteilyn vaikutuksesta, siksi D-vitamiinilisää suositellaankin etenkin pimeinä talvikuukausina. Ravinnosta hyviä D-vitamiinilähteitä ovat muun muassa kananmunan keltuainen sekä rasvainen kala. Täältä löydät D-vitamiinit niin kapselimuodossa, suihkeena, tippoina kuin vegaaneille soveltuvina vaihtoehtoina. Tutustu myös hyvänmakuisiin, lapsille soveltuviin tuotteisiin. Jos epäilet D-vitamiinin puutosta, valikoimastamme löydät myös kätevän H&W D-vitamiini-pikatestin itsesuoritettavaan testaukseen.

D-vitamiinit Lifesta

Aurinko on merkittävä D-vitamiinin lähde, tosin viime vuosina on alettu puhumaan yhä enemmän auringonoton seurauksista ja mahdollisista haittavaikutuksista. Pohjoinen sijainti ja pimeä talvikausi rajaavat vitamiinin saannin auringosta kesäkuukausiin. Rasvaliukoinen vitamiini varastoituu kehoon, mutta kesäkaudella kerrytetyt varastot eivät riitä kantamaan talven yli. Osa ihmisistä myös välttelee aurinkoa.

Ruuasta voi olla hankalaa saada riittävästi D-vitamiinia, mikäli ruokavalioon eivät sisälly kala tai vitamiinilla täydennetyt tuotteet. Vitamiinilisän avulla on mahdollista varmistaa riittävä suojaravintoaineen saanti.

D-vitamiini luuston hyvinvoinnin ja vastustuskyvyn tukena

Luusto on kehon tukiranka ja sisäelinten suoja, joten luuston terveyden ylläpidolla on merkittävä rooli kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa. Erityisen tärkeää on turvata D-vitamiinin saanti luuston aktiivisimman kasvu- ja kehitysvaiheen aikana, sillä se antaa hyvät eväät luuston kunnon ylläpitoon myös aikuisiällä ja ikääntymisvaiheessa. Vanhemmalla iällä vitamiinia koskevien vähimmäissuositusten noudattaminen voi edistää niin luuston kuin myös lihaksiston hyvinvointia. Luuston terveydestä huolehtiminen tukee silloin, kuin iän myötä kaatumisten riski kasvaa.

Niin luuston kuin hampaidenkin kehityksen ja terveyden kannalta on tarpeen turvata säännöllinen kalsiumin saanti. Kalsium on tärkeä kivennäisaine niin luuston kuin hampaidenkin hyvinvoinnin kannalta ja juurikin D-vitamiini auttaa kalsiumin imeytymistä elimistön käyttöön. Tutustu D-vitamiinin hyötyihin ja virallisiin terveysväittämiin hyvinvointiblogin D-vitamiinin saanti, lähteet ja puutosoireet -artikkelissa.


D-vitamiini tukee myös elimistön vastustuskykyä ja voi mahdollisesti vähentää tulehduksiakin. Vastustuskyky tarkoittaa elimistön eri puolustusjärjestelmiä, joiden yhteisenä tehtävänä on torjua taudinaiheuttajat. Vastustuskyky eli immuniteetti saattaa heikentyä muun muassa sairauksien sekä elintapojen vaikutuksesta. Terveelliset elämäntavat ylläpitävät kokonaisvaltaista hyvinvointia, joten mikäli infektiokierteen taustalla ei piile vakavia sairauksia, voi vointia pyrkiä kohentamaan elämäntaparemontilla. Stressinhallinta, riittävä lepo sekä keholle välttämättömien ravintoaineiden saanti ovat kaikki luonnollisen vastustuskyvyn rakennuspalikoita.


Mistä saa D-vitamiinia?

D-vitamiinia saa kesäkaudella auringosta ja ympäri vuoden ravinnosta sekä vitamiinilisistä. Ravinnossa vitamiinin lähteitä ovat kala sekä kasvirasvalevitteet ja maitotuotteet, joihin on lisätty D-vitamiinia.

Kasvikunnan tuotteissa D-vitamiinia esiintyy vain vähäisissä määrin. Luonnossa vitamiinin lähteitä ovat metsäsienet. Tämän vuoksi kasvisruokaa suosivien ja vegaanista ruokavaliota noudattavien on hyvä täydentää tasapainoista ruokavaliota D-vitamiinilisällä. Erityisesti suojaravintoaineen saantia kannattaa tarkkailla silloin, kun ei käytä riittävästi vitamiinilla täydennettyjä tuotteita.


Auringossa ei tarvitse oleilla pitkiä aikoja, kun elimistö jo saa tarvittavan annoksen D-vitamiinia. Noin vartti kesäauringossa riittää ja pienenkin ihoalueen kautta kulkeutuu vaadittava määrä auringon UV-säteitä. Auringosta voi nauttia myös turvallisesti, kunhan muistaa, että ihon hyvinvoinnin turvaamiseksi on tärkeää suojata keho liialta paisteelta esimerkiksi vaatteiden sekä aurinkorasvan avulla. Sopivan aurinkorasvan valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota suojakertoimeen sekä oman ihon tarpeisiin.


D-Vitamiinin tarve voi korostua eri väestönryhmissä

Elimistö tarvitsee normaalin toiminnan tueksi monipuolista ja ravintoainepitoista ruokaa kaikissa elämänvaiheissa. Joissakin väestönryhmissä voi kuitenkin korostua tiettyjen vitamiinien tarve. Odottavan äidin kannattaa varmistaa D-vitamiinin riittävä saanti, sillä raskauden aikana sikiö saa äidin kautta pienen D-vitamiinivaraston, varasto kuitenkin ehtyy pian syntymän jälkeen. D-vitamiinilla on suuri rooli lapsen kasvussa ja kehityksessä, joten sen saanti on turvattava suositusten mukaisesti. Vitamiinitarve korostuu myös ikäihmisten keskuudessa, sillä vitamiinin talteenottokyky auringosta vähenee vanhemmiten. Tumma iho suojaa paremmin UV-säteiden aiheuttamilta haitoilta, mutta toisaalta D-vitamiinin riittävä saanti on hankalampaa.

Jos oma D-vitamiinitaso mietityttää, on omat D-vitamiinitasot mahdollista testata helposti tehtävällä D-vitamiini-pikatestillä.


D-vitamiininvalmisteen valinta

Elimistön tarpeet ovat yksilöllisiä, mutta vitamiineille annettujen saantisuositusten noudattaminen auttaa ylläpitämään kokonaisvaltaista hyvinvointia. Lifen verkkokaupasta löydät D-vitamiinivalmisteita useilla eri pitoisuuksilla. Vitamiinilisän voi valita oman mieltymyksensä mukaan tablettina, tippoina tai suihkeena. Lapsille räätälöidyissä lisissä on huomioitu valmisteen hyvä maku.


D-vitamiinivalmisteet ovat yleensä D3-muotoa, joka on ihmisen elimistölle luontainen ja parhaiten imeytyvä D-vitamiinin muoto. D3-vitamiinia saadaan lampaan villasta, ja D2-vitamiinia hiivasta.

Luonnollista D3-vitamiinia saa eläinkunnan tuotteista, kuten kalasta, kun taas kasvikunnan D2-vitamiinia ei elintarvikkeissa ole juuri lainkaan metsäsieniä lukuun ottamatta. Nykyään D3-vitamiinia sisältävistä ravintolisistä löytyy myös vegaaneille sopivia valmisteita, joissa D3-vitamiini on eristetty jäkälästä.

Mikäli kaipaat lisävinkkejä sopivan tuotteen valintaan, voit kääntyä Lifen myymälöiden asiantuntevan henkilökunnan puoleen!